Informatyka zao.4 sem. – wiadomość od W. Mościbrodzkiego dot. zaliczenia z SGD | PJATK w Gdańsku

Informatyka zao.4 sem. – wiadomość od W. Mościbrodzkiego dot. zaliczenia z SGD



19.06.2011, 12:20

Szanowni Państwo,

na wstępie należą się Wam przeprosiny związane z problemami z przedmiotem SGD. Niestety, tak się pechowo złożyło, że w związku z moją przedłużającą się chorobą (a trochę przez taką a nie inną organizację roku akademickiego) większość wykładów nam “uciekła”. Co gorsza, nadal jestem na zwolnieniu. Do poniedziałku 27.06, ale postaram się bywać w pracy już od środy (22.06).

Z ćwiczeniami stoimy trochę lepiej. Z drugiej strony – choć zaległości są tu mniejsze, to moje założenie o Państwa wiedzy programistycznej (zwłaszcza w C/C++) okazało się niestety zbyt optymistyczne. Nawiasem mówiąc – w związku z tymi doświadczeniami złożyłem formalny wniosek do dr Szejko, aby w przyszłości przedmiot SGD był realizowany na wyższych latach.

W każdym razie, musimy jakoś znaleźć rozwiązanie problemu. Podchodząc do sprawy analitycznie: jeden element “problemu SGD” wiąże się z zaliczeniem, drugi – ze zdobyciem przez Państwa określonych umiejętności. Ten pierwszy wymiar jest zapewne bardziej istotny dla tych, którym zależy głównie na rozliczeniu się z sesją; ten drugi – jest bardzo istotny dla mnie :-)
Nie chciałbym, żebyście Państwo byli poszkodowani z tytułu mojej choroby.

W związku z tym, po konsultacjach z prodziekanem Szejko (który zawiaduje procesem dydaktycznym na wydziale informatyki), chciałbym zaproponować następujące wyjście:

1. wykłady/wiedza: zaproponuję Państwu w trakcie sesji dodatkowy termin, w którym odrobimy zaległy materiał. Myślę, że będzie to w sesji podstawowej – postaram się znaleźć wygodną dla Was datę. Wykłady będą oczywiście nieobowiązkowe - choć oczywiście zapraszam na nie te osoby, które pragną się dowiedzieć czegoś o teorii gier i symulacji. Postaram się w ramach “dodatku” nagrać wykłady w formie audio tak, aby mogli z nich skorzystać także ci, którzy na wykład nie będą mogli przyjść.

2. ćwiczenia/wiedza: do końca sesji zwykłej (mam taką nadzieję) przygotuję Państwu wzorcowy program do przeanalizowania i przetestowania, oczywiście z komentarzem, a jeśli zdążę – także z dodatkowymi notatkami. W ten sposób uda nam się zrealizować chociaż część moich zamierzeń przekazania Państwu wiedzy praktycznej. Program będzie realizował obiecany Turniej Axelroda – aczkolwiek dla uproszczenia zapewne w wersji stand-alone.

3. ćwiczenia/zaliczenie – aby zadość stało się wymogom proceduralnym, odbiorę od Państwa program. Wystarczy mi, że program będzie realizował n rund dylematu więźnia pomiędzy dwoma graczami (czyli to, co niektórzy z Was już napisali).

Jeśli chodzi o formalną sprawę odebrania programu – możemy umówić się w sesji na pokaz lub przyjmiemy wersję nadesłania go mailem (w takiej postaci, abym mógł go uruchomić/skompilować itp.). Oddanie programu, w zależności od jakości kodu (wcięcia, komentarze) i poprawności działania zapewni Wam ocenę od dst do bdb. W przypadku, gdybyście Państwo uznali, że na napisanie programu jest zbyt mało czasu (hmmm… powinien być już gotowy na jedne z poprzednich ćwiczeń…) proponuję inny wariant – dużo prostszy, ale dający słabszą ocenę.

Trzeba będzie narysować schemat blokowy algorytmu synchronizującego dwóch graczy. Obaj gracze (biały i czarny), ustawiają swoje kamienie na zwykłej szachownicy (8×8). Gracz biały kładzie białe kamienie, a gracz czarny – czarne kamienie. Kamień można położyć tylko na wolnym polu. Gracze wykonują ruchu naprzemiennie (zaczyna biały). Gra kończy się w momencie, gdy nie ma już wolnych pól.
No dobrze, nie jest to może najbardziej sensowna gra, ale chodzi tu o proces synchronizacji. Jak łatwo zauważyć, taki algorytm jest po prostu ulepszeniem tego, co pokazywałem swego czasu na ćwiczeniach :-)
Narysowanie tego algorytmu (co zajmuje około godziny…) umożliwi mniej ambitnym (lub: dysponującym mniejszą ilością czasu) zaliczenia przedmiotu na ocenę maksymalnie dst (3.0).

Uff, trochę to skomplikowane, ale mam nadzieję że wspólnym wysiłkiem uda się nam to ogarnąć. Jeszcze raz przepraszam, że zmieniamy zasady pracy w przedmiocie w trakcie semestru – ale niestety zadziałała siła wyższa (choroba nie wybiera :))

Wymyślenie powyższych zasad trochę trwało – ale starałem się opracować je w sposób możliwie Państwa satysfakcjonujący. Jeśli jednak ktoś z Was ma lepszy pomysł – jestem otwarty na wszelkie racjonalne propozycje. :-)

pozdrawiam,
Wojciech Mościbrodzki

YABC2013

Rekrutacja WSNM 2016

Informacje bieżące

Facebook

Kurs Japońskiego

  • © 2017 PJATK - Wydział Informatyki i Wydział Sztuki Nowych Mediów :: ul. Brzegi 55, tel. 0-58 683 59 75 :: współpraca: bank zdjęć Pixmac.pl